miercuri, iunie 09, 2010

Hanif Kureishi: Budha din suburbie

    Am auzit prima data de Buddha din suburbie intr-un "grup de lectura" pe desprecopii.com in toamna-iarna anului trecut. Am cumparat-o in luna martie, din Gara de Nord de la un chiosc de ziare-reviste, in timp ce asteptam sa ajunga trenul mamei de la Suceava. Si am pus mana pe ea in luna mai.
    Ma asteptam la ceva in genul lui Salman Rushdie, drept pentru care am citit-o foarte greu. N-are nimic in comun cu inocenta din Copiii din miez de noapte sau cu Ultimul suspin al maurului, aproape nu are urme de frumos in ea.
    La prima vedere este o poveste despre mediocritate, despre superficialitate, despre oportunisme. Dupa ce am terminat de citit si s-a asezat, mi-a amintit de Romanul adolescentului miop al lui Eliade.
    Din titlu m-as fi asteptat sa fie centrata in jurul lui Haroon - Zeul, dar de fapt este lungul si imbarligatul drum al lui Karim din adolescenta catre maturitate. Eva (cea cu ambitii si cu un singur san), Jamila (cu "Baudelaire, Colette, Radiguet si ceilalti din acest grup ireverentios" ), Charlie (lipsit de continut), Changez (aproape ireal), Anwar, Pyke, Eleanor, toti apar doar pentru a contribui la modelarea lui Karim.
   Mai repede decat roman-cult, as spune despre "Buddha din suburbie" ca este un roman fast-food.

----------------
Din bube, mucegaiuri si noroi
Iscat-am frumuseti si preturi noi.
(Tudor Arghezi)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu